عایق کاری ساختمان چیست؟

منابع انرژی همیشه محدود بوده‌اند. بنابراین بشر همیشه تلاش کرده است تا راه‌هایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی پیدا کند. عایق کاری ساختمان ها در زمان ساخت، یکی از جدیدترین شیوه‌های صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت منابع است. در دهه‌های اخیر صنعت ساختمان سازی رشد چشمگیری داشته است و به تبع آن مصرف انرژی نیز افزایش پیدا کرده است. مصرف بیش از اندازۀ سوخت‌های فسیلی، صدمات و زیان‌های جبران ناپذیری نیز به محیط زیست وارد خواهد کرد. بنابراین مدیریت مصرف این منابع اهمیت بسیار زیادی دارد. عایق کاری ساختمان ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. خود این عایق‌ها هم به انواع و دسته‌های مختلفی (صوتی، حرارتی، رطوبتی) تقسیم می‌شوند.

عایق کاری ساختمان چیست؟

در یک تعریف کلی، به هر چیزی که از عبور انرژی و جرم از محلی ممانعت کند، عایق گفته می‌شود. عایق‌ها مواد مختلفی هستند که به عنوان پوششی روی کف، سقف و دیوار ساختمان‌ها نصب می‌شوند. اهداف متفاوتی از نصب عایق در ساختمان‌ها وجود دارد. خود این عایق‌ها نیز انواع مختلف و کارکردهای جداگانه‌ای دارند. عایق‌ها به شکل‌های مختلفی اعم از تخته‌ای، صفحه‌ای، ورقه‌ای، آجری و نواری در بازار موجود هستند.

چرا عایق بندی ساختمان‌ها مهم است؟

یکی از مهم‌ترین عموامل تأثیرگذار در میزان بهره‌وری ساختمان‌ها، میزان و نحوۀ صرفه جویی در مصرف انرژی در آنهاست. عایق بندی ساختمان‌ها نیز یکی از اقداماتی است که بیشترین تأثیر و نقش را در رسیدن به این هدف ایفا می‌کند. البته هدف از عایق کاری در ساختمان‌ها، صرفاً مدیریت مصرف انرژی نیست. عایق کاری با اهداف دیگری مثل کاهش میزان آلودگی‌های صوتی و رطوبت نیز انجام می‌شود. اهمیت عایق کاری صوتی در ساختمان‌هایی بیشتر مشخص می‌شود که در شهرهای بزرگ و در نزدیکی اتوبان‌ها قرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی عایق حرارتی نسوز

هدف از عایق کاری ساختمان ها چیست؟

عایق کاری ساختمان‌ها چندین مزیت مختلف دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

  • کاهش میزان تلف شدن انرژی‌
  • گرم نگه داشتن فضای داخلی خانه‌ها در فصول سرد سال
  • خنک نگه داشتن فضای داخلی خانه‌ها در فصول گرم سال
  • کم کردن میزان آلودگی‌های صوتی در داخل خانه و ایجاد محیطی ساکت و آرام
  • محافظت از ساختمان‌ها در مقابل آتش سوزی
  • افزایش میزان دوام سازه‌ها از طریق محافظت از آنها در برابر انواع رطوبت‌ها و خوردگی‌ها
  • سازگار بودن با محیط زیست و مطابقت کامل با توسعه‌های زیست مدار
  • متعادل کردن میزان رطوبت در خانه‌ها و جذب رطوبت اضافی و در نتیجه جلوگیری از رشد انواع مخمرها و حشرات موذی در داخل خانه‌ها

برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک های زیر با کارشناسان ما در تماس باشید:

شماره تماس

پیج اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *